فرارو رهایی از انحصار صنعت خودرو با نابودی بخش خصوصی ۱۰۰ هزار شغل خودروسازان خصوصی در خطر نابودی
انتشار: دی 23، 1400
بروزرسانی: 19 آذر 1404

فرارو رهایی از انحصار صنعت خودرو با نابودی بخش خصوصی ۱۰۰ هزار شغل خودروسازان خصوصی در خطر نابودی

فرارو رهایی از انحصار صنعت خودرو با نابودی بخش خصوصی ۱۰۰ هزار شغل خودروسازان خصوصی در خطر نابودی

همچنین عموم قرارداد های همکاری با طرف خارجی مربوط به خودرو هایی است که فرایند تکوین تا تولید و عرضه انبوه محصول را طی نموده و بنابراین خودروساز ایرانی هیچگاه در فرایند شکل گیری ایده، طراحی، تکوین تا تولید انبوه محصول مشارکت نداشته است. تحقق نمادین موارد اساسی همچون سرمایه گذاری طرف خارجی در قالب مواد اولیه یا قطعات نیز از این موارد است. مشکلاتی نظیر بی نظمی تامین کنندگان پژو و تحمیل هزینه ۱۲۰ میلیون ریالی به ازای هر خودروی پژوی ۲۰۰۸ به مصرف کننده نهایی و عدم اختیار برای رد یا تائید محموله دریافتی توسط ایران خودرو نیز از مسائل قرارداد ایران خودرو و پژو است. در نخستین میز داخلی سازی صنعت خودرو، قراردادهای داخلی سازی قطعات خودرو به ارزش 740 میلیارد تومان با 32 شرکت قطعه ساز منعقد شد تا از این طریق بیش از 85 میلیون یورو کاهش ارزبری طی یک سال ایجاد شود. رقابت سنگینی بین گوگل، اپل و آمازون برای همکاری با خودروسازان برای تجهیز خودروها به نرم افزارهای مختلف و نیز توسعه سامانه هدایت بدون راننده در جریان است که می تواند به تحول در خودروسازی و شاید شکل گیری بازاری انحصاری بینجامد.

  • شرکت جیپ ایران در سال ۱۳۳۵ توسط اخوان تاسیس و در سال ۱۳۳۸ به بهره برداری رسید.
  • فقر، کاهش ارزش پول ملی، عقب ماندگی تکنولوژیکی صنعت و کوچک شدن اقتصاد کشور، نتایج ملموس حاصل از اجرای این دو رویکرد در اقتصاد کشور است.
  • در روز روشن حق سهامدار را می خورند و هیچ کس هم نمی تواند دفاع کند این در حالی است که در کشوری زندگی می کنیم که بحث حق الناس بسیار مهم است.

اگرچه عنوان می شود که ظرفیت بالقوه تولید برق در کشور مشکل ندارد، اما به روز نگه داشتن نیروگاه ها به منظور تولید برق با مشکلات زیادی روبه رو است. هنگامی که با کسری منابع در بانک ها مواجه هستیم، عمدتا این منابع محدود توسط شرکت های بزرگ جذب می شوند و دیگر منابعی برای شرکت های متوسط و کوچک باقی نمی ماند و ریسک بالایی را برای اقتصاد، اشتغال و امنیت کشور ایجاد می کند. در این شرایط نرخ اعطای تسهیلات نیز بسیار افزایش یافته که در نظام قیمت گذاری دستوری، وجوه گران قیمت قابل جذب در شرکت های تولیدی نیست. خروج فوری دولت از تصدی گری و پس از آن خروج از سهامداری، حذف قیمت گذاری دستوری و ملغی الاثر شدن دو قانون ایجاد کننده انحصار در تقاضا و ضمنا عرضه خودرو در بورس کالا راهکارهایی هستند که می توانند موجب بهبود این صنعت شوند.

ساپکو قلب تپنده ایران خودرو است

خودروسازان جهانی بر این باورند که این اقدام در دراز مدت هزینه کمتری را به شرکت ها تحمیل می کند. در سال ۲۰۱۴، هزینه های مرتبط با مباحث تحقیق و توسعه خودروسازان ۵/۳درصد مبلغ فروش آنها بوده و همه اینها در حالی است که حاشیه سود متوسط صنعت خودرو در همان سال ۵/۴درصد محاسبه شده است. نکته قابل توجه اینجاست صنعت خودروی کشور به لحاظ توانمندی در رشد کیفی ناتوان نیست و قادر به تولید خودروی باکیفیت است. اما چالش فعلی تولید خودروهای نه چندان باکیفیت را باید تابعی از مشکلات اقتصادی هم دانست. مشکلاتی که بخشی از آن، ریشه در شیطنت های خارجی دارد و بخشی دیگر متأثر از تصمیمات داخلی دارد. با آغاز دور جدید تحریم های یک جانبه آمریکا نه تنها شرکای بین المللی این صنعت بار سفر بستند، بلکه شاهراه نقل وانتقال مالی نیز با تنگنا روبرو شد.

رنج قیمت جدیدترین لپ تاپ\u200eهای بازار +جدول

نیروی برق علاوه بر این که باعث حرکت چرخ های ماشین می شود، احتراق داخلی (ICE) ، برق همچنین سایر عملکردهای خودرو مانند چراغ ها ، کنترل آب و هوا و استریو را نیز بر عهده دارد. یک ماشین الکتریکی برای تامین شارژ خود باید به یک منبع برق متصل شود که معمولاً منبع داخلی شماست. آیا تا به حال به پیشرفت زندگی تا به این حد فکر کرده اید؟ دیگر نیازی به ماندن در ترافیک ها و پشت چراغ قرمزها نیست، سریع و آسان به مقصد خود خواهید رسید و با توجه به امکاناتی که صد در صد شرکت ها اتخاذ خواهند کرد امنیت جان شما نیز بالا خواهد رفت. حال آنکه اگر یک خودروی پرنده خودران داشته باشید تکنولوژی حق خود را به خوبی ادا خواهد کرد و این سطح از سهولت زندگی برای انسان بسیار لذت بخش خواهد بود. ماشین هایی که به صورت اتوماتیک رانندگی می کنند بین مردم در حال محبوب شدن هستند و تقاضا می شوند این نوع ماشین ها راننده شخصی انسان ها نیز محسوب شده و کاملا خودمختار هستند.

دو خودرو ساز بزرگ کشور ؛ ایران خودرو و سایپا، با میزان تولید تقریبا 103 و 316 هزار دستگاه خودرو سواری، سهم بزرگی را در تولید خودرو های ساخت داخل دارند. یکی از مهم ترین مشکلات این حوزه، کافی نبودن شرکت های تامین کننده رده یک در تولید قطعات است. این مجموعه ها که با مجموعه ای از تامین کنندگان خرد در ارتباط هستند باعث می شوند خودروساز درگیر ارتباط با تامین کنندگان خرد نشود و در تامین قطعات مدیریت بهتری داشته باشد. در مقابل ساختارهای رده یکی قطعه سازان، روش تامین سبدی قطعات در قطعه سازان بزرگ ایران شکل گرفته است. این موضوع منجر به وابستگی خودروساز درحوزه های مختلف قطعات خودرو و بروز مشکلات جدی در مدیریت زنجیره تامین شده است.