بروزرسانی: 19 آذر 1404
صدای زنگ خطر صنعت خودرو بلند شد
صدای زنگ خطر صنعت خودرو بلند شد
ایلان ماسک در سال ۲۰۱۷ (سال ۱۳۹۶) پیش بینی کرده بود که ده سال زمان لازم است که این خودروها فراگیر شوند و این روزها برندهای بزرگی مانند تسلا، بنز، بوش، تویوتا، فولکس واگن در حال تلاش اند با به کارگیری این فناوری تجربه ی افراد را تغییر دهند. خودتان قضاوت کنید چند درصد از افرادی که خریدار واقعی خودرو هستند شرایط فوق را دارند. به جرات می توان گفت بیش از ۸۰ درصد خریداران واقعی خودرو در بین این سه دسته افراد قرار نمی گیرند و نمی توانند خودروی مورد نیاز خود را به طور مستقیم از خودروساز بخرند. ایمانی همچنین راه نجات صنعت خودرو از شرایط بحرانی فعلی را ارائه سند استراتژی توسعه صنعت خودرو و تدوین لایحه قانونی که حداقل ده سال قابل تغییر نباشد می داند. در هر حال، سالی که گذشت با فراز و نشیب هایی برای صنعت خودرو همراه بود که توجه به آن و تلاش برای رفع موانع موجود عاملی برای تحقق شعار امسال و ایجاد جهش تولید در این صنعت خواهد شد.
- در حالت عادی قطعه ساز بر اساس خواسته خودروساز نسبت به تولید قطعه اقدام می کند و با تولید خودروهای جدید، خواسته خودروسازان از قطعه سازان نیز بیشتر می شود.
- دو اتفاق بسیار مهم بر روند تحلیل صنعت خودرو قضیه برجام و نرخ ارز می باشد که به تفصیل در ادامه توضیح خواهیم داد.
- نیاز روزافزون صنایع جهان به پایداری و مسئولیت پذیری بیشتر در این حوزه باعث دیجیتالی شدن زنجیره های تامین در خودروسازی می شود.
- اما با خروج آمریکا از برجام، پژو، سیتروئن، رنو، اسکانیا، ولوو، هیوندایی و کیا، همکاری با ایران را کاملا قطع کردند و چین نیز همکاری خود را به حداقل رسانید.
با توجه به سرعت زیاد تغییرات در دنیای فناوری، این بازه زمانی به معنای عقب ماندن خودرو طراحی شده از برخی از به روزترین پیشرفت های فنی است. در حال حاضر، فناوری مورد استفاده در خودروهای روز، معمولاً عقب تر از فناوری های روز دنیاست. این در حالی است که بسیاری از مشتریان این خودروها از این تحولات فناورانه آگاهی دارند و دوست دارند خودروهایشان نیز از آنها بهره مند باشند. از سال 1948 تاکنون، هولدن 7,687,675 خودرو در استرالیا به مشتریان خود تحویل داده است. نیروبخش این خودرو همان موتور 6.2 لیتری V8 است که در زیر کاپوت شورولت SS نصب شده و 455 اسب بخار قدرت دارد. آنطور که اعلام شده بعد از این جنرال موتورز هولدن در آلمان به فعالیت خود ادامه داده و با خطوط تولید پیشرفته تر سعی خواهد کرد هزینه ها را کاهش دهد.
تاریخ مزایده خودرو های سبک و سنگین وارداتی مشخص شد
صنعت خودرو ایران بیش از نیم قرن پیش و زمانی که هنوز خودروسازی در آسیا پانگرفته بود تاسیس شد اما هنوز درگیر مشکلاتی است که حتی شنیدن آن دردآور است. از دخالت گسترده دولت در فعالیت و برنامه ریزی های دو خودروسازی بزرگ کشور تا تحمیل قیمت دستوری، مواردی است که خودروسازان با آن دست و پنجه نرم می کنند، این دخالت ها که تا پیش از این شامل دو خودروساز خصولتی ایران می شد در حال تسری یافتن به خودروسازان بخش خصوصی نیز است. خودروسازی در دنیا، همواره جز صنایع سودساز بوده است، اما داستان تجارت خودرو در ایران کمی متفاوت است؛ به طوری که از سال 1392 بنا بر این شد که قیمت نهایی فروش خودرو های داخلی توسط شورای رقابت تعیین شود و همین امر سودسازی صنعت را به شدت تحت تاثیر قرار داد.
قیمت تارا اتومات و دنده ای +جدول
این سامانه یکپارچه، یک عامل مهم بود و به بازار این سیگنال را می داد که خودرو به اندازه کافی وجود ندارد. در همان زمان، شرایط بازار ارز نیز، شرایط التهابی بود و به طور مرتب قیمت آن بالا می رفت. این موضوع عاملی شده بود که دلال ها و سرمایه گذاران، به شکل عجیبی به بازار خودرو یورش ببرند. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بازار خودرو در چند سال اخیر، شاهد افزایش و کاهش پاندولی قیمت ها بوده و به علت سرمایه ای شدن خودرو، التهابات این بازار بر اقتصاد کشور هم آثار جانبی و تورمی بر جای گذاشت.
آخرین قیمت خودروی محبوب جوانان در بازار
ما در این مطلب قصد داریم تا با بررسی تاریخچه صنایع خودرو سازی در ایران و جهان، بهترین شرکت هایی که امروزه در صنعت خودروسازی فعال هستند را معرفی نماییم. همچنین نمایشگاه صنعت خودرو فرانکفورت از دیگر نمایشگاه هایی است که به صورت تخصصی در زمینه صنعت خودرو فعالیت میکند. درحال حاضر صنعت خودروسازی کشور با وجود سهم اشتغالزایی و درآمدزایی خود، پس از صنعت نفت و بانکداری در جایگاه سوم ایستاده است. از دلایل اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده بالای صنعت خودروسازی این است که در فرآیند ساخت خودرو، 3 عامل کلیدی طراحی، مدیریت و اقتصاد دست به دست هم می دهند و همچنین تکنولوژی و رشته های صنعتی بسیاری از جمله پلاستیک، فلزی، شیمیایی، عایق، پارچه، شیشه، متالوژی، الکترومکانیک، برق و... این عوامل صنعت خودروسازی را به لحاظ ضریب همبستگی پسین در رتبه دوم قرار میدهد. توافق هسته ای برجام هنوز احیا نشده است و تحریم صنعت خودروسازی کشور همچنان ادامه دارد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواضع خود را درباره همکاری های خارجی در آینده، اعلام کردند.