بروزرسانی: 19 آذر 1404
خودروسازی در ایران؛ صنعتی نوپا و نیازمند حمایت روزهای سخت صنعت خودرو چه زمانی به پایان می رسد؟
خودروسازی در ایران؛ صنعتی نوپا و نیازمند حمایت روزهای سخت صنعت خودرو چه زمانی به پایان می رسد؟
حالا این جنجال برای چه بود؟ پراید سابقه تولید در کره جنوبی و آمریکا به عنوان خودرو صادراتی یا به صرفه و اقتصادی درون شهری کم مصرف شناخته می شد. در مقابل اما پژو ۴۰۵ لقب خودرو برگزیده اروپا در سال ۱۹۸۸ را دریافت کرده بود و کمی هم از پراید گران تر، ایمن تر و البته بزرگ تر بود. اما نقطه ضعف مهم صنعت خودرو ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ساختار مونتاژ محور آن بود. بدین صورت که تقریبا هیچ قطعه خودرویی در ایران تولید نمی شد و برای مونتاژ یک خودرو ورادات قطعات حرف اول را می زد. صنعت خودرو به عنوان یک الگوی کسب و کار وارد قرن ۲۱ شد اما اصول آن، با آن چه که در اوایل قرن بیستم بود، تفاوت چندانی نکرده است.
- نیمه نخست سال 1402 بیش از هر چیز دیگری شاهد وعده و وعید های رجل سیاسی در حوزه خودرو بود؛ وعده هایی که یا اجرایی نشد و یا در بهترین حالت نیمه کار ماند...
- زنجیره تامین خودرو شامل تمام مواد، خدمات و قطعات ورودی و خروجی مرتبط با عملیات تجاری است.
- داغی بازار خودرو در سال 98 هم ادامه داشت و همچنان شاهد اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار بودیم به طوری که این اختلاف قیمت در برخی مقاطع زمانی در مورد خودروهای داخلی تا 130 میلیون تومان هم رسید.
- • مقاصد صادراتی و دیپلماسی خودرویی با سیاست های تشویقی و تامین مالی به هنگام و به اندازه و ارزیابی و گزارش پیشرفت ها به مردم.
سایپا تاکنون 400 دستگاه خودرو چانگان CS35 پلاس به نام مشتریان فاکتور کرده و روند شماره گذاری و تحویل آن ها در حال انجام است. صنعت خودروسازی به دلیل مشخص نبودن راهبرد و برنامه جامع بلندمدت در این سال ها با فراز و فرودهای فراوانی روبه رو شده است که نیازمند بازنگری اساسی و تدوین سیاست های کلان در راستای دریافت حمایت هایی از سوی دولت است تا این صنعت احیا شود. شرکت های خودروسازی موظفند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای رقابت اعلام کنند. تخلف از این امر، جرم محسوب شده و مرتکب به یکی از مجازات های تعزیری درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم می شود. آیین نامه اجرائی این تبصره حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن قانون ساماندهی بازار خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
یادگیری ماشین چیست و چه کاربردی در مدیریت ناوگان دارد؟
بنابراین ضروری است برای سرمایه گذاری مطمئن در این صنعت، این چالش ها به دقت مورد بررسی قرار گیرند. در این پژوهش پس از بررسی چالش های پیش روی صنعت خودروسازی و تامین قطعات آن، برای سرمایه\u200e گذاری دو زمینه «سرمایه گذاری در زنجیره تامین و ورود به عنوان تامین\u200e کننده» و «سرمایه\u200eگذاری در شرکت خودروسازی» پیشنهاد شده است. در رابطه با سرمایه گذاری در زنجیره تأمین، یازده مورد جهت سرمایه گذاری پیشنهاد شد. در خصوص سرمایه گذاری در شرکت های خودروساز نیز سنجه هایی ارائه شد و پیشنهادات کلی نظیر مانند مشارکت و سرمایه گذاری روی پلتفرم اس پی (که محصول اول آن شاهین، متعلق به شرکت سایپا است) یا سرمایه گذاری روی پلتفرم پی اف وان (که محصول اول آن کا۱۳۲متعلق به شرکت ایران خودرو است) می\u200eتوان مطرح کرد. نکته قابل توجه اینکه، اصولا در کشورهای دارای صنعت، بازار سرمایه نقش مهم تری نسبت به بانک ها در تامین مالی شرکت ها ایفا می کند.
جک جی 4 ، چهار سال پس از حضور در بازار ایران
پارسمدیر بزرگترین وب سایت ویژه دانشجویان و پژوهشگران تحصیلات تکمیلی مدیریت و مهندسی صنایع است.
آنچه که در این زمینه بیشترین اهمیت را دارد عمل به برنامه اعلام شده از سوی نهادهای تصمیم گیر است. اینکه ما از سویی باید استانداردهای 85 گانه خودرو را رعایت کنیم و از سوی دیگر خودروهایی با قیمت کمتر از 20 هزار یورو به کشور وارد کنیم قطعا نیاز به بررسی های جدی دارد. با توجه به این مقررات تعداد خودروهایی که امکان وارد شدن به ایران را دارند محدود می شود اما قطعا در بازار نمونه هایی برای ورود به کشور وجود خواهد داشت که البته فعالان در این بازار باید نظر نهایی را در رابطه با آنها ارایه کنند. یکی از مهم ترین مشکلات صنعت خودروسازی، نبود استراتژی بلندمدت و آینده شفاف و روشن برای سرمایه گذاری است. به طورکلی به دلیل وابستگی شدید لایه مدیریتی خودروسازان بزرگ به ساختار دولتی، بخش بزرگی از بدنه مدیریتی با تغییر دولت ها، تغییر می کند و لذا عمده سیاست های اعمالی در این صنعت، عمر چهار یا حداکثر هشت ساله دارند.